SA 8000 Sosyal Sorumluluk Standardı Belgesi Nasıl Alınır?

/
/
SA 8000 Sosyal Sorumluluk Standardı Belgesi Nasıl Alınır?

SA 8000 Sosyal Sorumluluk Standardı Belgesi Nasıl Alınır?

SA 8000 Sosyal Sorumluluk Standardı Belgesi Nasıl Alınır

SA 8000 Sosyal Sorumluluk Standardı Belgesi Nasıl Alınır?

SA 8000 sertifikasyonu, buna sahip olmak isteyen her kuruluşun denetlenmesini gerektirir. Denetçiler, geniş bir konu yelpazesinde kurumsal uygulamaları denetlemek ve şirketin yönetim sistemlerinin durumunu değerlendirmek için kuruluşları ziyaret ederler. Sertifika, şirketin SA 8000 ile uyumluluğunu bildiren bir belgedir. Ayrıca, kuruluşun uygulama süreçlerinin uygun olduğunu gösteren bir kanıttır ve önemli derecede işyeri koşullarını geliştirir. Sertifikasyon süreci çok adımlı bir süreçtir. Bu döngü kısaca şöyle açıklanabilir:

  • Gap/Fark Analizi
  • Farkındalık Eğitimi
  • Dokümantasyon Tasarımı ve Sonuçlandırma
  • Uygulama
  • İç Denetim Eğitimi ve İç Denetimin Uygulanması
  • Yönetim İnceleme Toplantısı
  • Uygulamanın İncelenmesi
  • Değerlendirme Öncesi Denetimi
  • Aşama 1 – Sertifikasyon Denetimi
  • Aşama 2 – Sertifikasyon Denetimi
  • SA 8000 Sertifikasyonu
  • Katma değerli danışma ve eğitim hizmetleri ile sistemin sürekli olarak geliştirilmesi

SA 8000, sosyal sorumluluğa olan bağlılıklarını göstermeyi isteyen şirketler için iki ayrı yol sunmaktadır.

İlk yol, üyelik almaktır. Bu, perakende satış yapan kuruluşlar için tasarlanmıştır. Kuruluş, yalnızca sosyal sorumluluğa sahip tedarikçiler ile iş yapacağını taahhüt etmelidir.

SA 8000 üyelerine sosyal sorumluluk üzerine bir politika uygulamalarına yardımcı olmak için bir öz-değerlendirme paketi ve diğer araçlar sunulur. Kuruluşlardan tedarikçilerini, SA 8000 standartlarını uygulamaya yönelik niyetleri hakkında bilgilendirmeleri ve bunun gerekliliklerini karşılayamayan şirketlerle bağların aşamalı olarak koparılması için bir zaman çerçevesi belirlemeleri beklenir.

Aynı zamanda, üye şirketlerin SA 8000 hedeflerini tanımlayan ve bu amaçlara yönelik şimdiye kadar gerçekleştirilen süreci özetleyen yıllık bir rapor oluşturmaları gerekmektedir. Bu raporlar SAI tarafından doğrulanır.

İkinci yol ise sertifikasyondur. Bu yol, imalatçılar ve tedarikçilere yöneliktir. Bu süreç, şirketin akredite bir denetçi ile iletişime geçmesiyle başlayan zorlu bir süreçtir. Mevcut düzenlemeler ile uyumluluğunu göstermiş ve şimdiki uygulamalarının SA 8000 koşullarını ne kadar karşıladığı değerlendirilmiş olan şirkete ‘SA 8000 adayı’ statüsü verilir.

Daha sonra işletme, ‘değerlendirme öncesi denetim’ ile iyice irdelenen bir SA 8000 programı uygular. Önerilen her geliştirme, resmi denetim gerçekleştirilmeden önce mutlaka uygulanmalıdır.

Resmi değerlendirmeden sonra, tekrar değerlendirilmeden önce şirkete bir kez daha eksiklikleri düzeltme fırsatı verilir. Bu sürecin sonunda, denetçiler şirketin standarda tamamı ile uyumlu olduğuna kanaat getirmişse, üç yıl geçerli olacak olan SA 8000 sertifikası önereceklerdir.